joi, 13 martie 2014

Mandala ca simbol al sinelui


“Simbolul este anticipare a unei stări a conştiinţei care abia acum se naşte.”

Carl Gustav Jung

 

Jung, unul dintre psihologii care au păşit pe drumul modern al ştiinţei psihologiei, a fost îndeaproape interesat simboluri şi înţelesul lor. Acesta a analizat în vasta sa opera nenumărate simboluri, de la cele apărute în vise, la cele apărute în mitologie sau religie, şi a ajuns la concluzia că oamenii percep simbolul ca pe ceva care ţine intim de ei, fiind „un fundal creator (...) ridicat din străfundurile inconştientului lor” (Jung, pg. 73)

Anumitor simboluri le-a dedicat mai multă atenţie, respectiv cel al pătratului şi al cercului. Le-a analizat atât din perspectivă psihologică, cât şi religioasă. A realizat însă cât de dificil îi este omului modern să înţeleagă simbolurile ca mediatori psihici.

„Deşi cvadritgatea este un simbol străvechi, probabil preistoric, legat întotdeauna de ideea unei divinităţi demiurgice, în mod curios, omul modern la care apare astăzi nu o mai percepe astfel.” (Jung, pg. 73)

Jung ne dă numeroase exemple ale cuaternariului sau cuaternitătii şi a cercurilor sau structurilor întâlnite de-a lungul instoriei, de la iconografia creştină la filosofia gnostică, la întreg Evul Mediu până în secolul al XVIII. Nu mai puţin importante sunt reprezentările acestor forme geometrice întâlnite în visele pacienţilor săi, sub diverse întruchipări: floare, spaţiu cvadratic (camera, casă), glob, ceas, grădina, fantană arteziană, patru scaune în jurul mesei. El alocă cuaternitatii un caracter numinos, demiurgic şi cercului un caracter divin (aurul filosofic – prima materia - era rotund). Şi mai interesante sunt ipostazele când aceste două simboluri apar combinate, sub forma unei matrici.

De altfel simbolistica combinată a cercului si pătratului l-a fascinat si pe Eliade: „Imaginea tradiţională a Universului este aceea a Centrului traversat de o axă verticală zenit nadir, şi încadrat de cele patru orizonturi. Cerul este rotund (are forma unui ou), Pământul este pătrat. Cerul acoperă ca o sfera Pământul. Atunci când Pământul este reprezentat aidoma cutiei pătrate a unei trăsuri, un stâlp central susţine baldachinul rotund precum Cerul. Fiecăruia din cele cinci numere cosmologice — patru orizonturi şi un Centru — îi corespunde o culoare, un miros, un sunet şi un simbol proprii.” (Eliade, pg 249)

O altă preocupare intensă a lui Jung a fost aceea legată de filozofia buddhistă, acesta găsind numeroase paralele în cercetările sale între ştiinţa psihologiei în forma pe care a conturat-o el şi textele orientale studiate: “Am devenit conştient de existenţa unei afinităţi şi de posibilitatea de a stabili nişte legături între ideile mele şi cele de acolo.” (notă: acolo = Est) (Amintiri, Vise, Reflecţii, Jung, pg 206)

Încercând să decodifice aşadar modul cum este înţeles psihicul în cultura buddhistă spre deosebire de cultură occidentală, Jung ne explică: Psihicul este (...) lucrul cel mai important, este sufletul atotpenetrant, este esenţa lui Buddha; spiritul lui Buddha, Unul, dharma-kaya. Tot ce e viaţă izvorăşte din el şi toate feluritele forme de manifestare se desfac iarăşi în el. Asta este premisa psihologică fundamentală de care orientalul este pătruns în fiecare fibră a fiinţei sale, care îi determina toate gândurile, sentimentele şi faptele, indiferent de credinţă pe care şi-ar declara-o.” (Opere Complete 11, Psihologia religiei vestice şi estice, Jung, pg 518)

El observă aşadar că pentru oriental lumea interioară este deosebit de importantă, este partea de psihic care, antrenată prin tehnici de introspecţie specifice, poate duce la desăvârşire. Tehnicile contemplative au rolul lor precis şi un scop ultim bine definit: depăşirea tuturor stărilor negative şi ataşamentelor minţii, iar, în final, unificarea cu tot ceea ce este, starea de „nirvana”. Această unificare poate să însemne la fel de bine integrarea celor două părţi ale psihicului – conştient şi inconştient, sau mai bine zis, realizarea tuturor structurilor inconştiente în conştient.

“Deoarece inconştientul este matricea spirituală, de el e ataşată calitatea creativităţii, el este locul de naştere al formelor de gândire (…). De vreme ce formele inconştientului nu aparţin niciunui timp, deci sunt aparent eterne, atunci când sunt realizate conştient oferă un sentiment de atemporalitate. (...)

O atitudine introvertită, în care accentul cade nu pe lumea exterioară (lumea conştiinţei), ci pe factorul subiectiv (fundalul conştiinţei), determina în mod necesar manifestările caracteristice ale inconştientului, anume structuri arhaice de gândire, amestecate cu sentimente „ancestrale” sau „istorice” şi, pe deasupra, cu sentimentul indeterminării, al atemporalităţii şi unităţii.” (Opere Complete 11, Psihologia religiei vestice şi estice, Jung, pg 523)

Atunci când conţinuturile inconştiente năvălesc peste conştient, ele o fac sub forma unor simboluri. Atunci când nu există capacitatea de înţelegere, atât stările cât şi simbolurile aferente pot fi foarte uşor catalogate ca aparţinând unor dereglări psihice. Aceste stări pot fi copleşitoare pentru persoanele fără practică. Jung însuşi a avut partea sa de stări de confuzie în perioada când şi-a sondat şi s-a confruntat cu propriul inconştient.

„Dacă privesc astăzi retrospectiv şi reflectez la sensul celor întâmplate în perioada pe care am consacrat-o fantasmelor, am impresia că am fost subjugat de către un mesaj care a venit spre mine cu o forţă copleşitoare. În imagini erau lucruri care nu mă mai priveau pe mine, ci pe mulţi alţii. Am început să nu-mi mai aparţin doar mie însumi, să nu mai am acest drept (...). Atunci m-am pus în slujba sufletului.” (Amintiri, Vise, Reflecţii, Jung, pg 200)

Instrumente folositoare în acea perioadă dificilă, au fost pentru Jung desenele, ale căror tipare regulate (cercuri, pătrate) le va regăsi mai târziu în cultură orientală în reprezentările mandalelor, sau yantrelor, care sunt instrumente rituale destinate contemplării cu scopul „transformării conştiinţei yoghinului în conştiinţa cosmică a divinităţii”. (Opere Complete 11, Psihologia religiei vestice şi estice, Jung, pg 83).

Mandalele conţin, pe lângă formele geometrice mai sus menţionate, nenumărate alte simboluri vizuale (lotusi, soarele, luna, divinităţi) care au la rândul lor semnificaţii individuale. Spre exemplu flacăra, care reprezintă elementul masculin, iese din lotus, care stă pe o luna crescătoare (elementul feminin), iar alăturarea celor două simboluri reprezintă uniunea (dintre conştient şi inconştient). Cele două mâini unite ale zeităţilor sunt simbolul uniunii spiritualului cu materialul. Descifrarea unei mandale reprezintă aşadar un proces complex.

Jung, având aşadar şi exemplul propriului proces interior, a explicat mandalele ca fiind autoreprezentari ale unor procese interioare, încercări de centrare ale sinelui în lupta sa între conştient şi inconştient.

“Imaginile mele reprezentând mandale erau criptograme despre starea sinelui meu, care îmi erau furnizate zilnic. Vedeam cum lucra sinele, adică totalitatea mea. La început, am putut sesiza asta, ce-i drept, numai intuitiv; însă mi se păru de atunci că desenele mele aveau cea mai mare semnificaţie, aşa că le-am aparat că pe nişte perle rare.” (Amintiri, Vise, Reflecţii, Jung, pg 204)

Având încredere în procesul interior şi în valoarea expresivităţii creative a acestuia, Jung a ajuns să decodifice şi să explice mandalele:

“Abia când am început să desenez mandale, am văzut că totul, toate căile pe care mergeam şi toţi paşii pe care-i făceam duceau înapoi la un punct, şi anume la punctul din mijloc. Am înţeles tot mai clar că mandala este centrul. Ea este expresia tuturor drumurilor. Ea este drumul spre centru, spre individuaţie.” (Amintiri, Vise, Reflecţii, Jung, pg 204)

Fiind alcătuită din pătrate, cercuri şi nenumărate alte simboluri, mandala este o structura grafică la fel de complexă ca şi psihicul însuşi.

“Doar treptat am realizat ce este mandala de fapt (…). Este sinele, este totalitatea personalităţii, care, dacă totul decurge bine, este armonioasă, dar care nu suportă nici un fel de autoamăgiri.(…) Mandala reprezintă această monadă şi corespunde naturii macrocosmice a sufletului.” (Amintiri, Vise, Reflecţii, Jung, pg 204)

Jung duce chiar mai departe decriptarea mandalei, ridicând-o la rangul de „simbol unificator”: „Totalitatea cercului celest şi formă pătrată a pământului, care conţine cele patru principii sau elemente sau calităţi psihice, sunt expresia completitudinii şi a unificării.” (Opere Complete 11, Psihologia religiei vestice şi estice, Jung, pg 96)


Fig. 1 – Mandala lui Avalokiteshvara (Buddha Compasiunii)

Totuşi noi nu suntem fiinţe complete până nu devenim în totalitate conştienţi de toate aspectele psihicului nostru, iar întâlnirea cu sinele nostru presupune, mai întâi, întâlnirea cu propria umbră, cu „răul”. Jung a înţeles acest lucru şi a reuşit să vadă „răul” ca pe ceva pozitiv, ca pe un mijloc de transcendere dincolo de cunoscut.

"Găsisem în cele din urmă confirmarea că mai existau (...) totuşi oameni care vedeau răul şi puterea sa ce cuprindea întreagă lume şi, mai mult decât atât, percepeau rolul enigmatic pe care-l joacă el în eliberarea oamenilor din beznă şi suferinţă." (Amintiri, Vise, Reflecţii, Carl Gustav Jung, pg 5)

            Pe lângă mandale, care sunt, aşa cum am arătat mai devreme, reprezentări ale unui sine desăvârşit (vezi Fig. 1), în cultura tibetană întâlnim multe alte imagini simbolice, cum ar fi cele ale unor zeităţi şi divinităţi înspăimântătoare (vezi Figurile 2 şi 3). Acestea nu sunt altceva decât reprezentări ale unor faţete ascunse ale psihicului, ale acelor aspecte negative ale inconştientului, atât de necesare pentru cunoaşterea şi depăşirea umbrei cu scopul de a accesa acel domeniu mult mai vast, nemărginit, reprezentat de resursele inconştientului colectiv.     Lama Anagarika Govinda a reuşit să înţeleagă semnificaţia acestor zeităţi întâlnite în experienţă sa ca pelerin în mănăstirile Tibetului, ca fiind apariţii doar în aparenţă negative. Ca şi în basmele tradiţionale din culturile vestice, ele reprezintă „balaurii”, „demonii” cu care trebuie să se lupte eroul în călătoria sa întru regăsire. Sunt acel „rău” care depăşit, conduce spre „bine”, spre ceva câştigat, ceva mai mare.

„Acest templu era dedicat divinităţilor înspăimântătoare şi celor care inspiră teamă, forţelor disoluţiei şi transformării, care apar într-o formă distructivă şi înfricoşătoare acelora care se agaţă de lucrurile acestei lumi şi de propria lor existenţa limitată, dar care se dovedesc, de fapt, a fi forţele eliberării pentru cei ce acceptă şi le folosesc într-un sens pozitiv, prin faptul că realizează adevărată lor natură. Aceste forţe sunt cele care îndepărtează obstacolele, care ne eliberează de dependenţă, sunt simbolurile misterului ultim al transcendenţei sinelui în extazul ce apare în urmă distrugerii întunericului ignoranţei. (Calea Norilor albi, Lama Anagarika Govinda, pg.40)



Fig. 2 – Zeitate Buddhistă, Vajrakumara, cunoscută ca puternică în înlăturarea obstacolelor, în distrugerea forţelor ostile compasiunii şi în purificarea spirituală

Joseph Campbell, scriitor american şi specialist în mitologie, a analizat nenumărate mituri din diverse locuri de pe planetă şi a descris călătoria eroului ca fiind întotdeauna un ciclu complet, o călătorie ce porneşte de la necunoscut către cunoscut, o călătorie întru desăvârşire. Aceasta cuprinde trei mari stadii, fiecare cu mai mulţi paşi necesari: pornirea în călătorie, faza în care eroul părăseşte lumea confortabilă şi familiară şi se aventurează în necunoscut, iniţierea, în care personajul este supus unei serii de teste în care trebuie să-şi demonstreze tăria de caracter, situaţii în care se întâlneşte cu diverse arătări, care mai de care mai înspăimântătoare, pe care trebuie să le învingă, şi, în final, reîntoarcerea, în care eroul revine şi aduce bogăţiile cuceririlor sale înapoi, pentru beneficiul celor mulţi.

            Eliade ne povesteste despre atacul lui Măra, „Moartea” asupra lui Buddha, chiar inainte ca acesta sa atinga iluminarea, sub pomul Boddhi: „Căci acest mare zeu ghicise că descoperirea iminentă a salvării, oprind ciclul etern al naşterilor, morţilor şi renaşterilor, va pune capăt domniei sale”. Atacul este lansat printr-o armata terifianta de demoni, strigoi si monstri, insa Buddha, datorita factorilor mentali benefici dezvoltati in timp, ramane neatins de ei. „Atunci Glia se arată pe jumătate şi chezăşuieşte spusele lui Sakyamuni. Însă Măra, Moartea, este, în acelaşi timp, şi Kăma, Erosul, în ultimă instanţă, Spiritul Vieţii — căci în acelaşi timp viaţa însăşi este ameninţată de salvarea pe care Bodhisativa se pregăteşte să o ofere lumii. (...)Învins, Măra se retrage înainte de sosirea dimineţii ” (Eliade, pg 282)

Fig. 2 – Zeitate Buddhistă, Dugon Trakshad, reprezintă înlăturarea interfetelor care se nasc din iluzie – mândrie, avariţie, etc, care întunecă natura în esenţa pură a minţii

Eliade ne mai povesteste despre experientele sale avute in India, cand a luat contact cu Yoga si meditatia. El spune ca in practica Yoga „obstacolele mari pentru viaţa ascetică şi contemplativă izvorau din activitatea inconştientului, din aşanumitele sanskara şi vasana, ,,impregnări", reziduuri", latenţe", care constituie ceea ce psihologia abisală denumeşte prin conţinuturile", structurile", pulsiunile" inconştientului. (...) Se lucra deci asupra conţinuturilor inconştientului ca să fie arse". Căci, spre deosebire de psihanaliză, yoga consideră că pulsiunile inconştientului pot fi controlate.” (Eliade, pg 58)

Ceea ce ne descriu aşadar Lama Govinda, Campbell si Eliade reprezintă chiar efortul transcenderii umbrei şi întâlnirea cu sinele cel mai înalt, aşadar unificarea despre care ne vorbeşte Jung.

            „Ele sunt întruparea celei mai înalte cunoaşteri, care, asemenea unei explozii de lumină orbitoare, îi va distruge pe aceia care nu sunt încă pregătiţi să o accepte. ” (Calea Norilor albi, Lama Anagarika Govinda, pg.40)

            De altfel şi Jung ne amintea cât de importante sunt simbolurile ca mijloace de comunicare între cele două lumi: cea a conştientului - a cunoscutului, şi cea ascunsă - a inconştientului, a necunoscutului:

            „Din punct de vedere psihic, simbolurile arhetipale (...) fac posibilă canalizarea energiei inconstienului colectiv spre conştiinţa. Absenţa simbolurilor arhetipale mijlocitoare generează nevroze sau chiar psihoze, precum şi alte perturbări ale vieţii spirituale sau sufleteşti.” (În lumea arhetipurilor, Carl Gustav Jung, pg 86)

            Pentru un psiholog, aşadar, simbolurile sunt foarte importante, acestea fiind „chei” care deschid şi decriptează structuri profunde şi ascunse din psihicul nostru vast şi complex. Capacitatea de a putea descifra simboluri poate face diferenţa între o terapie de succes şi una ratată, sau între un diagnostic corect şi unui greşit. Caci „Cunoaşterea (...) simbolurilor „ne ajută să descoperim prezenţa transcendentului şi a supraistoricului în viaţa de toate zilele" (Eliade). Capacitatea această se obţine printr-o cultură vastă, printr-o curiozitate activă şi printr-o atitudine deschisă cu privire la modul cum poate comunica psihicul uman.


Bibliografie:

Carl Gustav Jung - Amintiri, Vise, Reflecţii, Editura Humanitas, Bucureşti i, 1996

Carl Gustav Jung - În lumea arhetipurilor, Editura Jurnalul Literar, Bucureşti, 1994

Carl Gustav Jung  - Opere Complete 11, Psihologia religiei vestice şi estice, Editura Trei, Bucureşti, 2010

Gueshe RabtenMintea în Buddhismul Mahayana, Editura Herald, Bucureşti, 2013

Lama Anagarika Govinda  - Calea norilor albi, Editura Herald, Bucureşti, 2004

Mircea EliadeIstoria ideilor si credintelor religioase, vol II, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2000

Mircea EliadeIncercarea labirintului, Editura Dacia, Cluj Napoca, 1990

S. B. Dasgupta  - Buddhismul Tantric, Editura Herald, Bucureşti, 2012

 

Resurse electronice:

Carl Gustav Jung  - Arhetipurile şi inconştientul colectiv, document electronic


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu